Ekologiska lantbruksbarometern

Ekologiska Lantbruksbarometern undersöker hur svenska ekobönder ser på marknadsutvecklingen och framtiden för sitt företagande i Sverige. Ekologiska Lantbruksbarometern bygger på intervjuer med ekolantbrukare, utförda av KANTAR Sifo på uppdrag av Ekologiska Lantbrukarna och Organic Sweden. Rapporten som gavs ut första gången 2019 är en del av Jordbruksverket ”Åtgärdsplan för att öka produktion, konsumtion och export av ekologiska livsmedel”. Åtgärdsplanen antogs 2018 för att nå målen om ekologisk produktion och konsumtion i regeringens handlingsplan till nationella livsmedelsstrategin.

Ekologiska lantbruksbarometern 2019

I 2019-års lantbruksbarometer intervjuar Sifo 600 svenska ekobönder om deras syn på marknadsutvecklingen och framtiden för sitt företagande. Hälften av de ekologiska lantbrukarna ser positivt på lönsamheten i sina företag. Det är en betydligt större andel än i lantbruket som helhet. Sex av tio ekolantbrukare upplever att de har ganska eller mycket stor nytta av eko- och KRAV-certifierigen för lönsamhet och utveckling. Mest nytta av certifieringen upplever större mjölk- och spannmålsproducenter, minst nytta de mindre gårdarna och de med nöt- och lammproduktion. En tredjedel av ekobönderna uppger att de planerar att göra väsentliga investeringar de kommande tre åren.


Ekologiska lantbruksbarometern 2020

I ekologiska lantbruksbarometern 2020 har Kantar Sifo intervjuat 500 svenska ekobönder om deras syn på marknadsutvecklingen och sitt företagande. 37 procent av gårdarna berättar att de planerar betydande investeringar de kommande tre åren, varav många satsar på förädling av sina lokala råvaror. Dessutom tror allt fler att de kommer sälja sina råvaror och produkter direkt till konsument i framtiden.